Glosateca

Recurs

La ponicana.

Comparteix aquest recurs
VII Mostra Nacional de Cançó Improvisada. Immaculada Tubau

1. Què és?

La Ponicana és l’encarregada de proposar temes a les persones que improvisen. A dalt de l’escenari és l’agent que fa que els glosadors tinguin un motiu per cantar allà on no hi ha un context espontani. És una peça clau de l’espectacle: té tot el protagonisme, i a l’hora, no en té cap. Ha de actuar sempre al servei dels glosadors. Ha de saber treure el millor d’ells. Té una funció pràctica, doncs no és el rival punyent i punyeter dels glosadors, sinó el seu aliat i còmplice: fa el que fa i diu el que diu, perquè el glosador es llueixi, i no pas per lluir-se ella mateixa.

2. Què fa? Quines funcions té?

  • Dissenya i condueix l’espectacle.
  • És la responsable artística, i no hauria de ser la Responsable Tècnica
  • Però necessita agafar la responsabilitat Tècnica mínima que garanteixi l’artística.
  • Un cop ha començat l’actuació, l’ha de contextualitzar. Informar-se de tot allò que caracteritza l’espectacle.

3. Què ha de tenir en compte a l’hora de dissenyar l’espectacle?

  • La durada
  • L’equilibri dels torns, dels personatges i dels temes. Les combinacions.
  • El tempo i el ritme de l’espectacle.
  • L’adequació dels temes al públic (interès, si s’escau…) No tots els temes serveixen per a totes les places.
  • L’adequació al(s) glosador(s): edat, nivell, característiques, punts forts i febles, estereotips, temes d’interès…
  • La perspectiva de gènere. En els personatges i a qui es demana què.
  • La intenció de cada cantada, què es pretén aconseguir:
  • Fer riure
  • Demanar l’opinió a els glosadors, fer pensar al públic.
  • Crear un moment estètic, un moment emotiu.
  • Propiciar la rivalitat dialèctica dels participants.
  • Demostració de les habilitats tècniques.
  • Tenir cura del glosadors:
  • no pots deixar venut les glosadora, no són omniscients.
  • no pots fer-los passar vergonya (cantar d’esquena, amb un barret…)
  • evita les situacions compromeses.
  • no empènyer-lo a posicionar-se, a haver de dir alguna cosa concreta.
  • convé compartir amb el glosadors abans de començar (un dia abans, unes hores o minuts abans de l’actuació) l’estructura,  la forma i la intenció de l’actuació.

4. Com es crea un Tema? vs Què vol dir crear un Tema? (Tema de ficció)

Com? No ho sé pas!! Un tema pots ser seriós, d’humor, proper, llunyà, curiós, original, molt vist, molt vell, trist, senzill, complicat, contradictori, superficial, interessant, recargolat, enginyós naïf, absurd…

“Qualsevol cosa pot ser un tema; però un tema no és qualsevol cosa”

“Els millors temes sorgeixen tot donant una volta a les petites coses de la vida quotidiana”

Què és un Tema?

“Crear una escena on dos personatges, que comparteixen un context, tenen un motiu per enraonar”

Sou parella. Des del començament veu decidir que a la vostra relació era permesa la infidelitat sexual. Veu posar, però, una única condició: que si algun dia passés, no us ho explicaríeu pas.

Avui A, li has explicat a B l’afer que vas tenir fa uns dies amb un/a company/a de feina.

Els tres element: veu, context, motiu per enraonar

  • La veu. Els personatges.
  • Pròpia o ficció.
  • Enfrontades o no enfrontades.
  • Poden ser persones, coses, animals, conceptes, llocs, actituds…
  • Context comú
  • Dibuixat o únicament esmentat.
  • Motiu per enraonar
  • Pots ser més o menys explícit, però sempre present.
  • L’absurd de no tenir motiu d’enraonar (o que no  quedi prou clar)

5. Tipologia de proves:

  • Temes de ficció
  • Proves de resolució
  • Demanar opinió.

6. Què ha de tenir en compte a l’hora de formular el tema?

  • La claredat. La importància de que no hagi ambigüitats, malentesos, falta d’informació…
  • La cura i la mesura de paraules: tot el que no sigui imprescindible, fora. Fora tot allò que distregui. Ull! Mantenir elements referencials de context.
  • Alerta! Cal actuar amb responsabilitat a l’hora de fer un plantejament, d’escollir un tema, a l’hora de posar el focus en aquest lloc o en un altre.
  • L’ètica del micròfon. Posar temes genera la construcció de valors, molt sovint, d’una manera inconscient.

7. La ponicana a dalt de l’escenari

  • El discurs i la seva presència han de transmetre:
  • Seguretat.
  • Confiança.
  • El registre ha de ser adequat a l’acte: formal, informat; seriós, distés, etc.
  • Controlar el ritme, la velocitat, la intel·ligibilitat, el to.
  • Llegit o oral?
  • Ha de saber reconduir l’actuació segons les necessitats del moment. Ha d’escoltar a las glosadores i al públic, i si cal, canviar el que estava previst.
  • El públic és intel·ligent: respecte exquisit

8. La Ponicana a baix de l’escenari

Demanar a els glosadors la valoració dels temes, de les proves… Escoltar amb humilitat tant les flors com les crítiques. No rebatre en calent cap opinió. Deixar passar sempre mínim 24 hores abans de prendre una decisió.